Monday, October 4, 2010

PENGENALAN


Malaysia mempunyai jenis-jenis kain dan pakaian tradisional yang berbagai bentuk dan warna, dari tengkolok bulu burung dan baju kulit kayu, hinggalah kain songket di Raja yang antik.
Pada zaman dahulu, penduduk peribumi memakai pakaian yang diperbuat daripada kulit kayu dan hiasan manik. Dengan ketibaan tamadun lama, kain tenunan dan batik Melayu dipakai oleh orang kenamaan dan kerabat diraja. Dengan ketibaan pedagang asing, pakaian serta kain seperti sutera Cina, pelikat dan jubah Arab diperkenalkan di negara ini.
Kini, pakaian tradisional seperti baju kebaya Melayu, sari India dan cheongsam Cina masih digunakan dengan meluas malahan etnik-etnik yang terdapat di Malaysia turut mempunyai pakaian mereka sendiri.Ikuti kupasan selanjutnya mengenai jenis pakaian yang terdapat di Malaysia.
Bermula dengan masyarakat Melayu di Malaysia.Masyarakat Melayu mempunyai pelbagai pakaian yang menjadi tradisi mereka sehingga ke hari ini.Antara pakaian yang masih di gunakan hingga ke hari ini oleh masyarakat melayu di Malaysia ini ialah baju melayu bagi kaum lelaki,baju kebaya dan baju kurung,pula bagi kaum perempuan.

Nama : Nurfathiah binti Othman Afandzi.
Nombor matrix :10DPY0115.
Nama pensyarah: En.Mohd Hafiz bin Shahudin
Subjek : LAN 1003

1 comment: